Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-28@22:49:16 GMT

دندان‌درد شدید را چگونه قابل تحمل کنیم؟

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۹۲۷۵

دندان‌درد شدید را چگونه قابل تحمل کنیم؟

در این مطلب در مورد راهکار‌هایی برای کمک‌های امدادی زمان دندان‌درد، سکته مغزی، حمله قلبی و خفگی سوالاتی را مطرح کرده ایم که میخوانید.

در مورد دندان اگر خونریزی اتفاق افتاد باید گاز استریل با حجم داخل دهان گذاشته شود تا از این اتفاق جلوگیری کند و در زمان ‏مناسب به مرکز درمانی مراجعه کنید. اما اگر دندان‌درد به خاطر مشکلات ریشه‌ای است دیگر باید حتماً از همان ابتدا به پزشک ‏مراجعه کنید و در این حالت تنها می‌توانید از قرص مفنامیک اسید استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استفاده از ژل‌های بی‌حس‌کننده برای درد دندان ‏توصیه نمی‌شود. ‏

حمله قلبی و مرگ ظاهری را بشناسید

کسانی که دچار حمله قلبی می‌شوند و پشت‌بند آن دچار ایست قلبی و تنفسی می‌شوند به این معنا که علایم حیاتی را از دست ‏می‌دهند به اصطلاح دچار مرگ ظاهری شده‌اند و قابلیت احیا دارند. اگر فردی را دیدید که روی زمین افتاده است باید یک سری کار ‏را انجام دهید؛ قبل از هر چیز باید سطح هوشیاری مصدوم را چک کنید، به کتف‌هایش ضربه بزنید و از او بپرسید که آیا شما را ‏‏می‌شناسد؟ باید حتماً چک کنید که فرد هوشیاری دارد یا خیر؟ اگر جوابی نداد به این معناست که بیهوش است و سریع باید با ‏نیرو‌های امدادی تماس بگیرید.

اگر یک فرد تنفس نداشت قطعاً نبض هم ندارد و باید عملیات احیا بر روی او انجام شود. هر کسی ‏که به هر دلیلی نبض و تنفس ندارد حتماً باید عملیات احیای قلبی و ریوی برایش انجام شود، این کار را عامه مردم می‌توانند انجام ‏دهند، اما باید از قبل آموزش‌های لازم را دیده باشند، اگر چنین آموزشی ندیده‌اید به هیچ عنوان اجازه اجرای عملیات احیا را ندارید. ‏ شخصی که دچار حمله قلبی می‌شود اول از همه دستش را روی قلبش می‌گذارد، تعریق شدید دارد، آب دهانش را قورت می‌دهد و ‏قدرت ایستادن ندارد. معمولاً کسانی که دچار حمله قلبی می‌شوند اگر بتوانند سرفه‌های شدید کنند می‌تواند کمک‌کننده باشد ‏که البته درصد کمی ممکن است دراین روش، کمک‌کننده کند. ‏

برای نجات فرد از خفه‌‎شدن چه باید کرد؟

انسداد راه هوایی را خفگی می‌گویند. در این اتفاق نخستین راه این است که فرد را وادار کنید که سرفه شدید کند تا شاید جسم از ‏گلویش خارج شود. اگر خفگی شدید است و تنفس قطع شده بیمار را به جلو خم کنید و کنار و متمایل به پشت سر او بایستید (در ‏کودکان پشت سر قرار بگیرید) و میان دو کتفش ضربه بزنید‎. ‎‏ درون دهان را بررسی کنید که اگر جسم از جای خود حرکت کرده ‏است، آن را خارج کنید‎. ‎‏ اگر موفق نشدید ‏‎ ‎برای فشار به شکم آماده شوید؛ اگر ضربه به پشت موثر نبود، در پشت بیمار قرار ‏بگیرید و مشت بسته خود را به گونه‌ای قرار دهید که انگشت شست‌تان بالای شکم و زیر دنده‌ها باشد‎. ‎‏ در مرحله بعدی برای فشار به ‏شکم با دست دیگر مشت خود را بگیرید و تا پنج بار به داخل و بالا فشار دهید. درون دهان را بررسی کنید اگر جسم از جای خود ‏حرکت کرده است، آن را خارج کنید‎. ‎

درنهایت اگر موفق نشدید این را فراموش نکنید که باید با اورژانس تماس بگیرید و تا رسیدن اورژانس به طور متناوب ضربه به ‏پشت و فشار شکمی را ادامه دهید‎. ‎‏ این را هم یادتان نرود که‎ ‎فشار شکمی در شیرخواران، خانم‌های باردار و افراد بسیار چاق ‏ممنوع است‎. ‎

سرفه شیرخوار

انسداد نسبی در راه هوایی شیرخوار باعث سرفه و اختلال در تنفس می‌شود، اگر این انسداد کامل باشد کودک توانایی تنفس و سرفه کردن را ندارد و به‌سرعت بیهوش می‌شود‎؛ در این شرایط باید دو هدف را دنبال کنید: ‏
‎ ‎برطرف‌کردن انسداد در ناحیه حلق ‏‎ ‎و در صورت نیاز انتقال شیرخوار به بیمارستان‎

علایم و نشانه‌ها

در انسداد متوسط: صورت شیرخوار قرمز است و می‌تواند سرفه و گریه کند‎. ‎
در انسداد شدید: شیرخوار به زحمت گریه می‌کند یا صدایی از خود خارج می‌کند و نمی‌تواند نفس بکشد‎

آشنایی با علایم سکته مغزی

ما در کمک‌های اولیه مربوط به سکته مغزی قانونی به نام FAST ‎‏ داریم که به معنای کنترل صورت، دست، صحبت کردن و ‏زمانی که مصدوم پاسخ می‌دهد، است، در هر حال سکته مغزی یک سری علایم دارد که باید آن‌ها را بلد باشید. در مرحله نخست ‏سردرد شدید ناگهانی اتفاق می‌افتد، مصدوم گیج و منگ می‌شود، افتادگی یک طرف صورت، فلج شدن یک طرف بدن، اشکال در ‏صحبت و حتی در مراحل بعدی ممکن است مصدوم بیهوش شود. دانستن همه این علایم برای تشخیص این‌که شخص دچار سکته ‏مغزی شده یا خیر کافی است. ‏

پس از این‌که سکته مغزی اتفاق افتاد باید یک سری کار‌ها را انجام دهید؛ حمایت از سر و گردن در مورد سکته مغزی مهم است و ‏این‌که آسیب‌های دیگری به مصدوم تحمیل نشود. بهتر است سر و شانه‌های مصدوم را کمی بالاتر از بدن قرار دهید و بهتر است ‏که فرد در حالت نشسته قرار بگیرد و سر مصدوم و زانوهایش را خم کنید. برای خروج بزاق سر بیمار را به سمتی که فلج شده ‏است خم کنید و با یک پارچه تمیز ترشحات را پاک کنید و درنهایت هر چه سریع‌تر بیمار را به مراکز درمانی منتقل کنید. ‏

کسانی هم هستند که دچار آسیب به سر می‌شوند؛ علایم این آسیب شبیه به علایم سکته مغزی است، علایمی مانند فراموشی، گیجی ‏و منگی، تشنج، کاهش هوشیاری، سردرد، تغییر رفتار و تنفس صدادار. در ضرباتی که به سر می‌خورد حتی ممکن است مایع ‏خاص یا خون از گوش خارج شود. در این حالت مصدوم باید حتماً دراز بکشد، زیر سر فرد را باید بالا بیاورید. در مورد این افراد ‏یادتان باشد که این مصدومان ممکن است دچار تغییرات علایم حیاتی شوند. مهم است که هر ٥ دقیقه علایم حیاتی این افراد را ‏چک کنید، این روند علایم حیاتی در این مصدومان کمک می‌کند که دکتر بداند مصدوم شما تا رسیدن به بیمارستان چه روندی را ‏طی کرده و در بحث درمان کمک‌کننده است. در مورد آسیب به سر انتقال فوری به بیمارستان بسیار مهم است. ‏

منبع: روزنامه شهروند

منبع: پارسینه

کلیدواژه: دندان درد سلامت امداد رسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۹۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه نکته برای آموختن درباره صبر و عدم صبر از غزالی

فرارو-لیز بوکار؛ متخصصی برجسته در حوزه اخلاق دینی و استاد دین در دانشگاه نورث ایسترن در بوستون است. بوکار به دلیل آثارش برنده جایزه نیز شده است. آثار نوشتاری، تدریس و سخنرانی‌های عمومی او طیف گسترده‌ای از موضوعات را پوشش می‌دهند از جراحی تغییر جنسیت گرفته تا سیاست لباس‌های مذهبی، اما عموما بر این تمرکز دارد که چگونه درک عمیق‌تر تفاوت مذهبی می‌تواند حس ما را از درست و خوب بودن تغییر دهد. تازه‌ترین کتاب او تحت عنوان "دزدیدن دین من: نه فقط هر گونه تملک فرهنگی" است. او در آن کتاب معضلات اخلاقی شکل آشفته تصاحب فرهنگی را باز می‌کند: وام گرفتن از آموزه‌های مذهبی، مناسک، و لباس به دلایل سیاسی، اقتصادی و درمانی. او حجاب را یک علاقه فمینیستی و نمادی از اتحاد مسلمانان قلمداد می‌کند. او حجاب را گونه‌ای از انواع لباس‌های فرهنگی قلمداد کرده که حتی می‌تواند تبدیل به مُد شود.

به گزارش فرارو به نقل از کانورسیشن، از کودکی به ما گفته می‌شود که صبر یک فضیلت است و چیز‌های خوبی نصیب افراد صبور خواهد شد. بنابراین، بسیاری از ما روی پرورش صبر کار می‌کنیم. این عمل اغلب با یادگیری منتظر ماندن برای نوبت با یک اسباب بازی مورد علاقه در دوران کودکی آغاز می‌شود. در بزرگسالی تلاش می‌کنیم با صف‌های طولانی در بخش وسایل نقلیه موتوری یا در مورد سرعت کُند تغییرات سیاسی صبور باقی بمانیم.

در روایات دینی صبر بیش از حد انتظار و یا حتی بیش از تحمل سختی است. اما این بیش‌تر بودن صبر چیست و چگونه صبور بودن از ما انسان‌های بهتری می‌سازد؟

نوشته‌های "ابوحامد غزالی" متفکر ایرانی مسلمان دوره قرون وسطی می‌تواند به ما بینشی ارائه دهد یا به ما کمک کند تا بفهمیم چرا باید صبر و شکیبایی را تمرین کرده و هم چنین به ما در زمانی که نیازی نیست صبور باشیم خواهد گفت.

غزالی که بود؟

غزالی که در سال ۱۰۵۸ میلادی در ایران متولد شد به عنوان یک فقیه، فیلسوف و متکلم مورد احترام بود. او برای دفاع از اسلام به نقاطی مانند بغداد و بیت المقدس سفر کرد و استدلال نمود که بین عقل و وحی تضادی وجود ندارد. به طور خاص او به دلیل تطبیق فلسفه ارسطو که احتمالا آن را با ترجمه عربی خوانده بود با الهیات اسلامی شهرت داشت. غزالی نویسنده‌ای پرکار بود و یکی از مهم‌ترین آثار او "احیاء علوم دینی" یا "احیاء العلوم الدین" راهنمای عملی برای داشتن زندگی اخلاقی مسلمان است. این اثر در مجموع از چهل جلد تشکیل شده که در چهار بخش هر کتاب تنظیم شده است. بخش اول به شعائر اسلامی می‌پردازد. بخش دوم به آداب و رسوم محلی بخش سوم به رذائلی که باید از آن‌ها اجتناب ورزید و بخش چهارم به فضائلی می‌پردازد که باید برای آن تلاش کرد. بحث غزالی از صبر در جلد سی و دوم از بخش چهارم "درباره صبر و شُکر" یا گکتاب الصبر والشکر" آمده است.

او صبر را به عنوان یک ویژگی اساسی انسانی توصیف می‌کند که برای دستیابی به اهداف ارزش محور بسیار مهم است و البته هشداری را برای زمانی که نیاز به بی صبری وجود دارد ارائه می‌دهد.

صبر چیست؟

به گفته غزالی انسان‌ها دارای انگیزه‌های رقابتی هستند: انگیزه دین و انگیزه میل و هوی و هوس. زندگی عرصه مبارزه بین این دو انگیزه است که او آن را با استعاره نبرد توصیف می‌کند: "حمایت از انگیزه مذهبی از جانب فرشتگان است که سپاهیان خدا را تقویت می‌کنند در حالی که حمایت از انگیزه میل و هوی و هوس از جانب شیاطین است که دشمنان خداوند را تقویت می‌کنند. میزان صبر ما چیزی است که تعیین می‌کند چه کسی برنده نبرد است".

غزالی می‌گوید: "اگر فردی ثابت قدم بماند تا انگیزه دینی پیروز شود سپاهیان خدا پیروز می‌شوند و او به سپاه صابرین می‌پیوندد، اما اگر سست شود تا هوی و هوس بر او غلبه کند به پیروان شیاطین می‌پیوندد". به عبارت دیگر، برای غزالی صبر عامل تعیین کننده‌ای است که نشان می‌دهد آیا ما از تمامی ظرفیت بالقوه انسانی خود برای زندگی اخلاقی استفاده می‌کنیم یا خیر.

صبر، ارزش‌ها و اهداف

از نظر غزالی برای مسلمان خوب بودن نیز صبر لازم است. اما درک او از چگونگی کارکرد صبر بر یک نظریه اخلاقی استوار است و می‌تواند خارج از جهان بینی صریحا اسلامی آن به کار رود.

همه چیز با تعهد به ارزش‌های اصلی آغاز می‌شود. برای مسلمانی مانند غزالی این ارزش‌ها برآمده از سنت و جامعه اسلامی یا "امت" آگاه است و شامل مواردی مانند عدالت و رحمت می‌شود. این ارزش‌های خاص ممکن است به طور جهانی قابل اجرا باشند یا ممکن است مجموعه دیگری از ارزش‌ها را نیز داشته باشید که برای شما مهم هستند برای مثال، تعهد به عدالت اجتماعی، یا دوست خوب بودن یا دروغ نگفتن.

زیستن به به گونه‌ای که با این ارزش‌های اصلی سازگار باشد چیزی است که زندگی اخلاقی به آن می‌پردازد. صبر به گفته غزالی این است که چگونه ما دائما مطمئن می‌شویم که اقدامات مان در خدمت این هدف است. این بدان معناست که صبر فقط تحمل درد ناشی از عصبانیت یک کودک نوپا نیست.

تحمل آن درد با هدفی صورت می‌گیرد. کاربرد موفقیت آمیز صبر نه با میزان رنجی که تحمل می‌کنیم، بلکه با پیشرفت ما به سمت یک هدف خاص مانند تربیت کودکی سالم و شاد که در نهایت می‌تواند احساسات خود را تنظیم کند سنجیده می‌شود. در درک غزالی از صبر همه ما به آن نیاز داریم تا زمانی که همه چیز بر وفق مراد ما نیست به اصول و ایده‌های اصلی خود متعهد باقی بمانیم.

هنگامی که به بی صبری نیاز است

یکی از انتقادات به ایده صبر آن است که می‌تواند منجر به انفعال شود یا برای خاموش کردن گلایه موجه بکار برده شود. برای مثال، "جولیوس فلمینگ" محقق مطالعات آفریقایی در کتاب خود با عنوان "صبر سیاه" به اهمیت "خودداری رادیکال از صبر کردن" در شرایط نژادپرستی سیستمیک می‌پردازد. مسلما انواعی از بی عدالتی‌ها و رنج‌ها در دنیا وجود دارند که نباید با آرامش آن‌ها را تحمل کنیم. غزالی علیرغم تعهدش به اهمیت صبر در زندگی اخلاقی جایی نیز برای بی تابی و عدم صبر کردن در نظر می‌گیرد. او می‌نویسد:"در مواردی که صبر ضرر به همراه دارد صبر کردن حرام است مانند شاهد بودن بریدن دست یک پسر بدن و ساکت ماندن".

این موارد نمونه‌هایی از آسیب به خود یا عزیزان است، اما آیا می‌توان ضرورت صبر نکردن را به آسیب‌های اجتماعی مانند نژادپرستی سیستماتیک یا فقر نیز تعمیم داد؟ همان گونه که برخی از دانشمندان علوم  قرآنی استدلال کرده اند صبر واقعی گاهی نیاز به عمل دارد. غزالی می‌نویسد:"به خاطر این که صبر نیمی از ایمان است تصور نکنید که همه جا ستودنی است. آن چه مورد نظر است انواع خاصی از صبر است". به طور خلاصه همه نوع صبری خوب نیست تنها صبری که در خدمت اهداف درست باشد کلید زندگی اخلاقی است. این سوال که کدام اهداف درست هستند پرسشی است که همه ما باید برای خود به آن پاسخ دهیم.

دیگر خبرها

  • پیش بینی ورود سامانه بارشی به لرستان
  • انفجار گاز فاضلاب در پارک پرواز تبریز چهار مصدوم به جا گذاشت
  • احتمال رگبار تگرگ و وزش باد نسبتا شدید در لرستان
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • پورحمیدی تحت فشار الماس شد!
  • دامنیک میستریو مصدوم شد؛ احتمال غیبت 9 ماهه/ اخبار WWE
  • انفجار منزل مسکونی در قم یک مصدوم داشت
  • سه نکته برای آموختن درباره صبر و عدم صبر از غزالی